بارداری در هفته ی 40

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

تخمین اندازه متوسط کودک شما خیلی سخت است اما یک نوزاد به طور متوسطحدود 3175 گرم وزن و حدود 60 سانتی متر طول دارد. هر روز که می گذرد کودکشما کمی بزرگتر می شود، ناخنها و موهای او هم به رشد خود ادامه می دهند. هنوز هم استخوانهای جمجمه او قدری از هم جدا هستند و این بدان خاطر است کهجمجمه بتواند کمی فشرده تر شده و به راحتی از مجرای زایمان عبور کند. تاحدود یک سال پس از تولد هم برخی نقاط نرم که ملاج یا فونتانل نامیده میشوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

علی رغم همه پیشرفتهای پزشکی هنوز هیچ راهی وجود ندارد که بتوان زمان دقیقزایمان را تخمین زد. زایمان ممکن است زودتر از زمان مقرر رخ بدهد، خصوصااگر در تشخیص زمان بسته شدن نطفه اشتباه کرده باشید. این اتفاق بیشتر زمانیمی افتد که تعیین زمان زایمان تنها بر اساس اولین روز از آخرین دورهقاعدگی صورت پذیرد و شما هم در نیمه اول دوره حاملگی خود سونوگرافی ندادهباشید. با این حال حتی اگر زمان زایمان به دقت تعیین شده باشد دوران حاملگیبرخی خانمها کمی طولانی تر می شود و متخصصین هم هیچ توضیحی برای این مطلبندارند.
البته هنوز برای زایمان شما دیر نشده است و اگر یکی دو هفتهدیگر بگذرد به زایمان شما دیرشده می گویند. اما برای اطمینان از وضعیت کودکپزشک از شما خواهد خواست که در این هفته یا حداکثر در ابتدای هفته چهل ویکم یک آزمایش برای مشاهده کودک خود بدهید. در صورتی که قبلا با برخی ازعوارض حاملگی دست و پنجه نرم کرده باشید، انجام این آزمایش را از چند هفتهزودتر آغاز کرده اید.


یک تست دقیق زیستی- فیزیکی که به اختصار BPP نامیده می شود شامل بررسی دقیق وضعیت کودک شما از طریق سونوگرافی و مشاهدهحرکات کلی بدن تنفس تون عضلات (میزان کشیدگی طبیعی عضلات که با بررسی باز وبسته کردن دست یا کشیدن و رها کردن عضله ها تعیین می شود) و حجم مایعآمنیوتیک اطراف او (که نشان دهنده وضعیت جفت است) می باشد. این تست ممکناست شامل بیست دقیقه بررسی دقیق ضربان قلب نیز باشد. البته ممکن است از تست BPP جایگزین هم استفاده شود که شامل بررسی ضربان قلب کودک بوسیله دستگاهمخصوص و سپس بررسی حجم مایع آمنیوتیک بوسیله سونوگرافی می باشد. این تستهامعمولا هر هفته دوبار انجام خواهند شد.


اگر آزمایشات جنین اطمینان بخشنباشند، مثلا حجم مایع آمنیوتیک خیلی کم باشد، به گونه ای برای شما برنامهریزی خواهد شد که هرچه سریعتر اینداکشن زایمان انجام شود.


پزشک شمادهانه رحم را هم بررسی خواهد کرد تا از آماده شدن آن برای زایمان مطمئنشود. در معاینه داخلی افاسمان و دیلاتاسیون دهانه رحم سنجیده می شود، بهاین معنا که مقدار نرم و نازک شدن دهانه رحم و گشاد شدن آن تا حد زیادی میتواند زمان و نحوه شروع زایمان را نشان دهد. اگر درد زایمان به طور طبیعیرخ ندهد در بین هفته های 41 و 42 اینداکشن یا القای زایمان انجام خواهد شد.

 

 

فعالیت های این هفته

 

استراحت کنید: چند فیلم سینمایی نگاه کنید یک رمان بخوانید مجلات یافیلم های محبوبتان را ببینید، بخوابید یا هر وقت که می توانید یک چرتبزنید. چای را هم فراموش نکنید. در صورتی که هنوز سر کار می روید بپرسید کهآیا می توانید از الآن مرخصی بگیرید و یا کارهایتان را در خانه انجامدهید. شما در اواخر دوران حاملگی قرار دارید و مستحق مرخصی هستید. اگر ازحالا تا زمان زایمان دائما در حال فعالیت باشید هنگامی که نوزادتان میخواهد به دنیا بیاید هیچ انرژی برای شما باقی نمانده است.





+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,,ساعت 3:52 توسط phna |